Bieganie “odmładza” szpik kostny

09.05.2019
Bieg zmienia strukturę szpiku kostnego

Wysiłek fizyczny, ale uwaga realizowany w formie biegania, utrzymuje szpik kostny w zdecydowanie lepszej kondycji, a to wpływa na stan zdrowia całego organizmu człowieka.

Naukowcy z Uniwersytetu Deakin w Australii przebadali 101 mężczyzn i kobiet w wieku od 25 do 35 lat. Okazało się, że ci, którzy przebiegali ponad 20 km tygodniowo, mają szpik kostny średnio o osiem lat “młodszy” od osób, które prowadzą siedzący tryb życia i nie ćwiczą regularnie.

- Wyniki naszych badań sugerują, że większość biegaczy zachowuje strukturę szpiku właściwszą młodszemu wiekowi niż ten, który wynika z daty urodzenia - twierdzi prof. Daniel Belavy, z Instytutu Aktywności Fizycznej i Żywienia w Deakin University.

U dzieci dominujący jest szpik kostny czerwony, który odgrywa podstawową rolę w namnażaniu elementów morfotycznych krwi (erytrocyty, leukocyty, granulocyty i trombocyty). U osób dorosłych czerwony szpik przekształca się w żółty, który powstaje na skutek stłuszczenia szpiku kostnego czerwonego. Nie ma on właściwości krwiotwórczych.

Z australijskiego badania wynika, że wyższy udział szpiku kostnego czerwonego w stosunku do żółtego występuje u biegaczy, ale już nie u rowerzystów. Tak więc nie można przyjąć, że zmiany w szpiku kostnym są wynikiem intensywności spalania kalorii. Szpik kostny rowerzystów, którzy przejeżdżali w trakcie badania ponad 150 km tygodniowo, nie wykazywał zmian, które właściwe były biegaczom. Prof. Daniel Belavy uważa, że szpik kostny nie zmienia się także pod wpływem pływania.

- Człowiek, aby redukować tkankę tłuszczową przypisaną szpikowi potrzebuje mechanicznego obciążenia kręgosłupa, a więc tego typu, które występuje w trakcie biegania - uważa prof. Daniel Belavy.

Pocieszające jest to, że pozytywne zmiany w szpiku kostnym występują już przy stosunkowo niewielkim dystansie przebiegniętym w tydzień (ok. 20 km). Z tym, że szpik kostny intensywniej odmładza się  gdy biegacz pokonuje dwu-trzykrotnie dłuższe trasy.

Według uczonego każdy sport, wymagający biegania i wyskoków jak: piłka nożna, tenis i koszykówka ma duże znaczenie dla kondycji szpiku kostnego.

- Regularne bieganie krótkich dystansów jest niezwykle korzystne dla ogólnego zdrowia. Nie tylko zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych, ale także poprawia gęstość kości, ostrość umysłu i generuje szczęście - uważa dr Nirav Pandya chirurg ortopeda pediatra na University of California, San Francisco.

Przy tej okazji niehumanitarne byłoby pisanie o stawach, ścięgnach i kościach, które cierpią w trakcie biegów po twardym podłożu.

Pozostałe artykuły
Kontakt

Chcemy, aby WMC było miejscem wsparcia dla tych wszystkich, którzy szukają medycznej usługi na najwyższym fachowym poziomie. Obiecujemy, że nikogo nie pozostawimy bez pomocy.

Szczególnie zadbamy o osoby bezradne i zagubione, które wobec problemu natury zdrowotnej (swojego lub swoich najbliższych) nie uzyskały dotychczas skutecznej pomocy medycznej.

Zapraszamy na fanpage

  • facebook
  • twitter
  • google+
  • YouTube

Recepcja umawianie wizyt

,
,
,
Warsaw Medical Center
Warszawskie Centrum Medyczne Sp.z o.o.
Wynalazek 4, 02-677, Warszawa , NIP: 113-27-28-590, REGON: 141454750, nr konta: 23 1090 1753 0000 0001 3398 2481

Dział kadr i księgowości

Beata Boruta
faks 22 201 07 74

Dział farmacji

Katarzyna Garncarek
faks 22 201 07 74

Dział techniczny

Damian Konopko
faks 22 201 07 74

Lokalizacja

Dojazd do Warsaw Medical Center. Tramwaje: 17, 18, 31 (przystanek Wynalazek). W tej chwili jest to najlepszy dojazd ze względu remontowaną ul. Marynarską. Autobusy: 165, 189, 317, 365, 401, 504 (przystanek Postępu). Osoby dojeżdżające samochodami mają do dyspozycji bezpłatny, monitorowany parking z dużą liczbą miejsc postojowych. Warsaw Medical Center nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe na terenie parkingu.

Napisz do nas

Napisz do nas
Masz problem zdrowotny? Napisz, pomożemy także Tobie.
Podaj imię i nazwisko
Podaj poprawny e-mail
Podaj treść wiadomości
Newsletter
Bądź na bieżąco, wiedza jest sprawdzonym przyjacielem Twojego zdrowia.
Podaj poprawny e-mail
Proszę wyrazić zgodę
Proszę wyrazić zgodę